Makt&Menneske
- Detaljer
- Treff: 1201
«Denne saken har en emosjonell og politisk sprengkraft helt utenom det vanlige. Den treffer kjernen av samfunnsoppdraget til hver eneste journalist: Å avdekke urett begått mot de svakeste blant oss, de som ikke har en stemme å rope så høyt at andre hører dem – og handler.»
— Juryens begrunnelse, Sørlandets pressepris 2025
What do you think?
Send us feedback!
Les mer: Takk, Nina Zachariassen – du gjorde det som ingen andre våget
- Detaljer
- Treff: 830
💬 Systemet viker ikke for følelser, men det reagerer på presisjon. Bevæpn deg med innsikt, lær deg deres språk, og krev det du har rett på. Dette er ikke bare informasjon – dette er motmakt.
What do you think?
Send us feedback!
- Detaljer
- Treff: 825
Maktmisbruk i tjenesteutøvelse overfor personer med svekket samtykkekompetanse
What do you think?
Send us feedback!
- Detaljer
- Treff: 316
What do you think?
Send us feedback!
- Detaljer
- Treff: 368
What do you think?
Send us feedback!
- Detaljer
- Treff: 1169
De skulle hjelpe – men endte med å skade. I møte med velferdsstatens hjelpeapparat opplever mange å bli mistrodd, feiltolket – og i verste fall løyet om i offentlige dokumenter. Hva skjer når det som skrives blir viktigere enn det som faktisk skjer?
What do you think?
Send us feedback!
Les mer: Når makten skriver – om sannhet, språk og makt i offentlig forvaltning
- Detaljer
- Treff: 479
Mange opplever at kommunen fatter et vedtak – men ikke følger det opp.
Tjenestene blir forsinket, redusert, eller forsvinner helt. Når du klager, får du kanskje høre at saken blir “fulgt opp tilsynsmessig” eller “ikke tas til behandling”.
Det er da lett å føle seg maktesløs.
Men loven gir deg faktisk sterke rettigheter, hvis klagen sendes riktig og med riktig tittel.
Denne veilederen forklarer trinn for trinn hvordan du skal gå frem, hva du skal skrive, hvor du skal sende klagen, og hva du kan kreve.
What do you think?
Send us feedback!
- Detaljer
- Treff: 1035
En mor klaget fordi sønnens vedtak om hjelp ikke ble oppfylt. Statsforvalteren svarte at “tilsyn i liten grad vil bidra til bedre tjenester” – og la saken bort. Nå slår Sivilombudet fast at behandlingen var feil. Saken avslører et langt større problem: Et tilsynsapparat som ikke beskytter borgerne, men systemet.
What do you think?
Send us feedback!